måndag, november 06, 2006

Vem ska trösta knyttet?

Den galna kvinnan ringde ikväll igen. Nu ville hon berätta att hon tänker råna en bank i morgon. Hon är desperat för att hon får mindre pengar att leva på nu efter valet. Jag sa att jag inte trodde det var en bra idé. Det tyckte nog inte hon heller.
- Jag törs väl inte råna nån bank, sa hon. Det är nog bättre att jag bara tar alla piller jag har och dör. Ingen skulle sakna mig. Kanske skulle brevbäraren känna liklukten efter ett tag.
Vad svarar man på det?
- Det kanske känns bättre i morgon, sa jag och hörde hur orden föll platt direkt efter att ha lämnat mina läppar.
- Alla säger att det ska ordna sig, men det gör aldrig det, sa hon. Jag är så ensam. Jag hade en vän en gång, en synskadad en, vi brukade dricka och lyssna på musik. Men han ville bara ligga med mig. Jag har svårt för det sen min bror knullade mig när jag var fem år.

Det kanske känns bättre i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fy så hemskt... men vad säger man i ett sådant läge? Vad KAN man säga mer än "det kanske känns bättre i morgon"? Urk.