tisdag, augusti 11, 2009

Ellinor och Jan - men sen då?

Minns ni programledarduon Jan Trolin och Ellinor Persson? Tillsammans gjorde de 80- och 90-talsprogram som Unga tvåan, Kosmopol och Vi i femman. För många är de två av barndomens största TV-profiler, och då det här råkar vara bloggens tusende publicerade inlägg(!) är det dags att återuppväcka min "Vad hände sen"-serie.

Jan Trolins karriär hann tyvärr inte bli så lång. Förutom de nämnda programledaruppdragen jobbade han en del som konferencier och även en kort tid för stiftelsen Det naturliga steget. Han dog strax innan sin tjugosjunde födelsedag, enligt Wikipedia av en hjärntumör.

Ellinor Persson gifte sig och bytte namn till Ellinor Geete men skilde sig och heter nu Ellinor Persson igen. Hon hade Jan Trolin att tacka för hela sin karriär. De kände varandra ytligt sen tidigare och efter att hon kommit tvåa i Fröken Sverige 1988 uppmanade han henne att söka till SVT:s ungdomsredaktion i Växjö. På den vägen var det. Efter ungdomsprogrammen jobbade hon med titlar som Resume Direkt (TV3), Zapp! (SVT) och Lotta (Kanal 5). 1997 var hon redaktör för det mest kontroversiella programmet just då - Expedition Robinson. Året därpå ledde hon Kanal 5-satsningen Hot Pepper som las ner efter bara tre veckor.

Hon gick tillbaka till SVT och gjorde programmen Uppdrag Musik och Sommarnöje. År 2000 fick hon sitt andra barn, Johanna, lillasyster till Jordan. I samband med den första graviditeten 1997 drabbades hon av hypothyreos, en sköldkörtelsjukdom, och tappade nästan ett år av sitt liv till konstant trötthet och lunginflammationer. Efter det måste hon medicineras livet ut.

2001 var hon programledare för SVT:s Upp till bevis, sen gick hon över till att jobba mestadels med sport. Efter uppdrag för Ishockey-VM och Idrottsgalan gjorde hon 2003 sitt sista programledarjobb för TV, Spelbolaget i TV4+.

Nu är hon moderator på heltid. När hon dyker upp i TV-rutan är det som gäst i något lekprogram, till exempel På Spåret som hon vann 2004 tillsammans med Dick Harrison.

BONUS:
En person du kanske förknippar med Trolin och Persson är Gila Bergqvist. Hon heter numera Gila Bergqvist-Ulfung och gjorde sitt senaste TV-uppdrag som programledare för Sommartorpet 2000-2001. Nu jobbar hon som barnfilmskonsulent och kortfilmsregissör.

Se också den fantastiska informationsfilmen Bibblan med Jan Trolin här. Filmen är från 1994 och presenteras med orden:

"BIBBLAN är videon som väcker ungdomars intresse för biblioteket. I filmen guidas vi runt bland böcker, tidningar och kassetter av Jan Trolin, bl.a. känd från TV’s ungdomsprogram Unga Tvåan och Kosmopol. Han visar på ett lättsamt vad biblioteket har att erbjuda. Filmens språk, tempo och längd är anpassad till målgruppen så att budskapet går fram utan att bli tröttande."
Tidigare i Vad hände sen-serien: S.O.A.P, Björnes magasin, Dr Quinn, Ensamma hemma, MacGyver, The Wonder Years, Helt apropå och Alf.

17 kommentarer:

Kajen sa...

När jag läste Lili och Sussie-inlägget så tänkte jag mycket riktigt "vad hände med Jan Trolin" och som ett brev i bloggposten så kom förstås det här inlägget direkt efter. Tack!

Sara Ödmark sa...

Ja, det var liksom en tanke med det. Tack själv!

Aronson sa...

Jan Trolin var så SNYGG! Mums.

Sara Ödmark sa...

Ja, riktigt stilig. Jag minns att det fanns idolkort på honom och Ellinor i OKEJ som jag satt och fluktade lite på en gång i tiden.

Sara sa...

Det var verkligen bra program de där. Man var ju inte direkt bortskämd med tv på den tiden men jag vill minnas att det började 17.15 eller nåt liknande med en rad olika bra program i Unga tvåan. Görs det liknande program för lite yngre tonåringar idag? Minns också nyheten om Jans död, mycket sorgligt.
Både roligt och lite sorgligt 1000:e blogginlägg, tack för det!

mariah sa...

kommer ihåg dem, de var bra programledare.

gladmymlan sa...

ja käre gud, har precis hittat till denna blogg och det är en i min smak helt klart. jan trolin. hade jag HELT glömt bort. Ellinor Persson störde jag mig alltid på för hon hade så konstig mun:-)
tänk vad man glömmer o kommer ih´åg,
nu har du en ny bloggläsare!
kramen

Sara Ödmark sa...

Sara: Ja, alla ungdomsprogram blev så himla STORA för det fanns så få.

mariah: Kul att du minns dem!

gladmymlan: Konstig mun? Haha, har jag aldrig tänkt på. Tack för berömmet och välkommen hit.

Victoria sa...

hihi a det tyckte ja med :P
hmm.. snacka 80/90tals frissor i kläder :D

M a ll a n m a mm a sa...

tack =)

Tess sa...

tack så mycket :) om du menar det jag har på mig på bilden på mig så är det min egen design, du kan hitta mina andra smycken under kategorin design by tess waltenburg. hör av dig om du skulle vilja köpa något! kram <3

Tess

Anonym sa...

Åh, vilka minnesbilder som väcks till liv. Och Gila!

Sara Ödmark sa...

Ja, egentligen borde jag skrivit mer om Gila, men det blev ett så långt inlägg... Får bli en annan gång.

Mikaela de Ville sa...

Åh vilket roligt inlägg! Ska genast läsa dom andra vad-hände-sen-inläggen! Dr Quinn, ja vad gör den där Seymor nu egentligen...? Ska kolla!

Anonym sa...

Jag var ju lite småkär i Jan Trolin så jag visste det där med att han dog tidigt. Tror till och med att jag fällde en tår eller två...

Sara Ödmark sa...

Mikaela: Det var rätt länge sen jag skrev det där Dr Quinn-inlägget... Jane Seymour har till exempel setts i amerikanska Let's Dance sen dess (Dancing With The Stars heter det ju där) där alla var imponerade över att hon var så bra trots sin ålder.

flickornalennartsson: Haha, jag tror inte du var ensam med att vara småkär i honom!

Johannes sa...

Haha, nej, du var verkligen inte ensam, jag var jättekär i honom i unga tvåan. Förvisso var jag bara sex år då, men men, jag minns det som igår:)
Ellinor kommer jag mest ihåg som en störig tjej med stort hår som tog upp alldeles för mycket av sändningstiden från Jan.