fredag, november 17, 2006

Love you forever (or at least most of the 90's)

"Crush" är ett bra engelskt ord. Hittar inte nån riktig motsvarighet i svenskan, både förälskelse och att vara kär känns på nåt vis mer allvarligt. I min värld är crush oseriöst men härligt. En romantisk hang-up man kan få på nån man aldrig träffat, (TV-person eller artist kanske) eller inte känner så väl. Mitt lexikon översätter det med svärmeri och det kanske stämmer, men har nån använt det uttrycket på fyrtio år..?
Kändisar jag har haft en crush på:

Peter Jöback. Jag var 14 och tyckte att musikal var det bästa som fanns. Back in the days när han såg ut så här:

Göran Gillinger. Under Rederiet-perioden hade jag en affisch med Göran + kattunge uppsatt på min toalett.

Gösta Ekman. Okej, lite i äldsta laget, men han var så vacker i Mannen som slutade röka och bara bäst i Fröken Fleggmans mustasch.

Björn Kjellman. Charmknutte som imponerade med schlagerkunskaper. (Shit vilken lame unge jag var).

Jonathan Knight. Blyg doldis i superboybandet New Kids on The Block. Stod i skuggan av lillebror Jordan men vann mitt hjärta. Min första stora kändiscrush, var 11 år gammal och dödligt kär.

Inga kommentarer: