söndag, november 05, 2006

Låt den galne tyrannen leva

Saddam Hussein har dömts till döden. Jag minns när jag var liten och satte upp bilder på Saddam på dörren in till mitt rum. Och så skrev jag "JAG HATAR SADDAM HUSSEIN" på stora lappar och klistrade upp. Och så hatade jag honom, gud så jag hatade honom. Jag kunde sitta och picka med något vasst på hans tidningssvärte-ögon och bara brinna av hat. Jag visste nog inte riktigt varför, bara att han var ond och att man skulle tycka illa honom och att det var ganska skönt att ha någon att hata riktigt ordentligt. Jag hoppades att någon skulle skjuta honom, och förstod inte riktigt varför man lät honom leva.
Och nu ska han alltså dö. Men nu har jag vuxit upp och insett att världen är lite mer komplex, än den värld jag såg när jag var åtta.
Nu tror jag inte på dödsstraff längre.
Dödsstraff är aldrig rätt.
Inte ens när det handlar om Saddam Hussein.

Andra bloggar om:
, ,

Inga kommentarer: