fredag, maj 25, 2007

En härlig tid - men sen då?

Vad hände sen? Del 2:
Ungefär samtidigt med Alf sändes The Wonder Years, eller En härlig tid som serien fick heta på svenska. Den gick i USA 1988-1993 (men utspelades 1968-1973) och handlade om unge Kevin Arnold och hans vedermödor.

I huvudrollen såg vi Fred Savage som Kevin Arnold - även om Kevins vuxne berättarröst tillhör Daniel Stern. Efter The Wonder Years, gjorde Fred Savage mest gästroller och biroller som i Boy Meets World (där hans bror Ben var med), i The Rules of Attraction där han spelade knarkare och i Austin Powers in Goldmember som "Number Three". Brorsan Ben jobbade han också tillsammans med i Little Monsters (1989). Savage har även sysslat en hel del med att göra röster till tecknade karaktärer. De två huvudroller han hade efter The Wonder Years var i de inte särskilt populära komediserierna Working och Crumbs.
Han har istället börjat regissera, och långfilmsdebuten som regissör heter Daddy Day Camp och har premiär i höst. Huvudrollen spelas av Cuba Gooding Jr.

En stor del av serien ägnades åt romansen mellan Kevin Arnold och Winnie Cooper, som spelades av Danica McKellar. (Winnie Cooper försvann lite från serien ett tag, när Winnie och Kevin hade en fnurra på tråden, men orsaken till det var egentligen att Danica McKellar skjutit i höjden och vuxit ifrån den redan kortare Fred Savage, så att producenterna inte tyckte att de var ett passande par längre. Romansen återupptogs när Fred hunnit växa ikapp en aning.)

Danica McKellar läste matematik på UCLA efter TV-serien och bevisade bland annat ett matematiskt teorem som nu bär hennes namn. När hon sen återvände till skådespeleriet fick vi bland annat se henne i The West Wings fjärde säsong. Hon gästade också "NYPD Blue" (1993), "Jack & Bobby" (2004), "Eve" (2003), "Navy NCIS" (2003), och "Strong Medicine" (2000). Hon har Erdos-Baconnumret 6 och är fortfarande väldigt bra kompis med Fred Savage. Om hennes nya projekt Inspector Mom och matteboken hon håller på att skriva kan du läsa på hennes officiella hemsida.

Ni minns väl de andra också? Kevin hade en besvärlig bror som hette Wayne, spelad av Jason Hervey, och så syster Karen, spelad av Olivia d'Abo. Bästa kompisen var nördige Paul, som inte spelades av Marilyn Manson, trots att ett envist och av många betrott rykte säger så... Skådespelaren heter Josh Saviano. (Se bilden)
Nämnas kan också mamma och pappa Arnold som spelades av Dan Lauria och Alley Mills.

Läs också: Alf - men sen då?, Golden sitcoms och Big TV.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du fick mig att tänka på ett av mina favorit-Seinfeld-ögonblick med det här inlägget, när Kramer flyttat till L A och försöker sälja in sitt manus på en restaurang till, just det, Fred Savage. Kramer när han är som bäst. VARFÖR skulle den jävla Michael Richards göra det där på den där nattklubben?

btw, du skriver verkligen oerhört bra. Skriv en bok för fanken och tjäna lite pengar! Det vore dig väl unt.

Sara Ödmark sa...

anonym: Mmm, men Kramer är Kramer och Richards är Richards... Får försöka hålla isär dom, även om det är svårt. Jag håller med, han förstörde mycket.
Tack förresten, så glad jag blir! Det var en väldigt fin komplimang.

Unknown sa...

Introlåten till wonder years får mig verkligen sjukt nostalgisk, kom på att den serien fanns nu för några veckor sen, höll på o bli tokig men kom till slut på att den gick under namnet, en härlig tid. Hur gammal är du, och hur hitta du min, intefulltsåseriösa blogg :) ?

Sara Ödmark sa...

Ja, det är galet hur nostalgisk man kan bli av ett intro. Jag är i mina bästa år och hittade förmodligen din blogg av en ren slump. Det är så jag brukar hitta in i nya bloggar som jag inte redan följer.

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Å, den serien gillade jag! Och alla andra. Vi var kära i Kevin :) Tror det är pga honom en massa folk runt min ålder döper sina barn till Kevin än idag?

♥ Maria-Thérèse blog.afiori.com