onsdag, mars 19, 2008

Älskade bokmal

Jag har blivit utmanad av Mymlan att tipsa om en eller flera böcker som håller hjärnan i trim. "För visst läser du böcker också?" skriver Mymlan till mig och jag skulle så gärna vilja fnysa och svara "Självklart!" med eftertryck men sanningen är att jag inte läser till närmelsevis så mycket som jag skulle vilja. Från att ha varit ungen som slukade allt som hade bokstäver och vars vänner gömde böcker och tidningar när jag kom över för att jag inte skulle försvinna in i dem, läser jag nu mycket mer sporadiskt. Och när jag läser handlar det nästintill uteslutande om avkoppling och flykt, precis som Mymlan beskriver. Det innebär lättsmälta pockethistorier som jag alltid sträckläser. Ofta kluriga Jefferey Deaver-thrillers eller barnpsykologi och specialpedagogik med Torey Hayden.

Det innebär också att många av mina favoritböcker härrör från mina tidiga tonår, när jag plöjde klassiker som Utvandrarna, Brott och straff, Godnatt Mister Tom och Mina drömmars stad-serien av Per Anders Fogelström. Som alltid när det gäller sånt man gillat som yngre har jag svårt att avgöra vad jag skulle tycka om dem idag. Hur mycket motion hjärncellerna får är också svårt att säga. Just nu läser jag Den femte sanningen av Doris Lessing, och den tycker jag om. Men jag vet inte direkt om den förändrat mitt sätt att se på världen.

Hur som helst, utmaningen var att tipsa, så förutom redan nämnda författare och titlar vill jag puffa lite extra för:

Sista chansen, (Last Chance to See) av Douglas Adams och zoologen Mark Carwardine. Boken är egentligen en rapport från ett projekt för BBC där Adams och Carwardine reste till några av de mest otillgängliga platserna på jorden för att leta efter de mest sällsynta och hotade djurarterna som finns. Den kom ut 1990 men känns nu mer aktuell än någonsin. Hos Du är vad du läser-Hans ser jag att minst en av arterna som nämns, nämligen den asiatiska floddelfinen, utrotats sen boken skrevs.
Det här är en mycket viktig bok som också skulle kunna vara mycket tråkig, men alla som läst Liftarens guide till galaxen vet att tråkig inte direkt är ett ord som existerar i Douglas Adams vokabulär. Den är hysteriskt rolig. Och tankeväckande.

Förmodligen inte ett klockrent svar på utmaningen, men ett boktips i alla fall. Jag är i normalfallet dålig på utmaningar, men jag tänker nu vidga min horisont och slänga ut en krok till några som jag vet är litterära typer: Liza på Språkmakargatan, Lotten, Översättarhelena, popjunkien och bump.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig så mycket i det du skriver om läsandet av böcker. Varför har det blivit så? Varför har man plötsligt inte tid att läsa? Så känner jag i alla fall.

Anonym sa...

Och tack för alla goda boktips.

Lotten Bergman sa...

Äntligen en utmaning!

*morr*

Jag svarar imorrn!

Sara Ödmark sa...

prinsessan: Ja du. Sanningen är väl att man har lika mycket tid att läsa som förr, men prioriterar lite annorlunda. För mig förstördes läsvanan nån gång på gymnasiet, när jag hade så mycket att plugga att jag fick dåligt samvete så fort jag öppnade nåt skönlitterärt. Nåt som skulle läsas för nöjes skull. Och nu är det så mycket enklare att bara sjunka ner i soffan framför TV:n. Dessutom är det ett problem för mig att jag alltid sträckläser allting, börjar jag läsa en bok på kvällen lägger jag inte ifrån mig den förrän vid 3 på natten eller så, och det funkar inte riktigt när man ska jobba.

lotten: Jag anar en viss ironi i din kommentar. Om du är överöst med utmaningar ber jag om ursäkt för det. Eller nej, det gör jag inte alls, det ska bli så skojigt att läsa ditt svar. :)

Anonym sa...

kul! Men hur lyder utmaningen exakt undrar en förvirrad litterär typ ;)

boktips generellt eller betoning på "hålla hjärnan i trim"?

Sara Ödmark sa...

popjunkien: Well, egentligen ska det nog vara betoning på hålla hjärnan i trim. Mymlan fick utmaningen av Herr Klokbok som skriver "böcker för de små grå", och han har blivit utmanad av djävulskattungen som skriver om "mental styrketräning."

Själv tror jag att jag förvanskade det lite, jag skyller på att jag är dunderförkyld och sitter i pyjamas och inte orkar tänka så mycket på hjärngymnastik.

Lotten Bergman sa...

Nu har jag "svarat" på uppmaningsinspirationen!

Sara Ödmark sa...

Tack lotten! Väldigt inspirerande!

Översättarhelena sa...

Ojojoj! Jag har inte märkt att jag har blivit utmanad! Eller fått en bloggkavle som det heter numera. Ska genast tänka över detta noggrant.

Sara Ödmark sa...

Ingen ko på isen, ö-helena! Ta det i din takt. Det är jag som varit dålig på att upplysa om kavlen.