måndag, januari 08, 2007

And the winner is...

Okej, här kommer svaret på bloggutmaningen:

1. Jag har fått en utskällning av lekledarfarbrorn Lennart Swahn.
Sant. Som journalist har jag träffat många "kändisar" och offentliga personer och fått höra både det ena och det andra, vilket man oftast kan hantera. (Att gnabbas med tex Tarras-Wahlberg kan till och med vara underhållande). Men jag har också provat på ett annat yrke - där jag fick ta mer skit på tre månader än jag tagit under hela min journalistkarriär (tja, nästan i alla fall). Jag jobbade som servitris/bartender/kassapersonal i Stockholms utkant en sommar och träffade då på en synnerligen grinig Lennart Swahn. Förmodligen hade han bara en dålig dag men han fräste ganska rejält åt mig över att brödpåsarna var slut. Det var likadant förra gången jag var här. Ni har aldrig påsar till brödet! ALDRIG!! Vad är det här för jävla ställe?! Så var det med det.

2. När Göran Persson var statsminister la han en gång armen om mig och föste mig ur ett rum genom en bakdörr.
Sant. Det var på en press-gathering av nåt slag, frågorna var många och träffen hade dragit ut på tiden, GP:s pressekreterare var i upplösningstillstånd eftersom tidsplanen gått i bitar (jag har seriöst aldrig sett en människa med såna svettringar under armarna, LP-format!) men jag propsade ändå på en enskild intervju. Den stackars pressekreteraren flämtade Vi måste vidare, det hinns inte med, och det var då jag fick en farbroderlig arm om mina axlar. Kom med här, sa Persson i förmanande landsfader-ton och så gick vi ut genom bakdörren och in i en smal korridor där jag fick genomföra min intervju. Om än en kort sådan.

3. Jag har tillsammans med 40 scouter skrålat Tomas Ledins "Släpp hästarna fria" på svenska, engelska, tyska och finska för en belgisk gränskontrollant.
Sant. Det var sommaren 96, vi var på väg till (eller från?) ett scoutläger och bussade genom Europa. Det var sällan någon gränspolis som kontrollerade oss, välkammade ungdomar i scoutskjortor ser tydligen väldigt pålitliga ut (vilket innebar att vi lastade enorma mängder alkohol i bussen under återresan) men vid en gränspassage klev en gentleman ombord och bad att få se alla våra pass. Vi hade precis sett I manegen med Glenn Killing, live från Berns för ungefär 16:e gången, och om nån minns så sjunger gänget spring spring spring spring spring, släpp hästarna fria i nån sorts behind the scene-sketch. Vi hade gjort egna översättningar till engelska, tyska och finska (fast den finska varianten gick päive päive päive päive päive, yksi kaksi kolme) och i den spända tystnad som bildades när kontrollanten granskade våra pass, ett efter ett, var det nån som stämde upp i sång. Strax ljöd Ledin-tonerna högt som en mistlur på barrikaden, när alla 40 föll in i sången. Kontrollantens bistra uppsyn blev aningen muntrare och vi fick åka vidare på vår färd.

4. Jag har kört tequila-race en måndagkväll tillsammans med grabbarna i Sepultura.
Bingo Pumans dotter! Visst var det måndag, visst var det tequila-race, men det var metalrockarna i Bigelf som stod för sällskapet. Detta påstående var alltså det falska!

5. Jag har sjungit i St Vitus-katedralen i Prag, dansat inför publik iförd silverfärgad kroppsstrumpa till tonerna av Ted Gärdestads "Satellit", skrivit texten till ett julsång som givits ut på skiva, sjungit i Stephansdomen och Schönbrunn-palatset i Wien, vunnit en talangtävling i brittiska Essex, delat ut pris till Helen Sjöholm på en musikgala och spelat gängledaren Måns i en skolmusikal.
Sant. Det här var mest en ego-show-off-punkt där det mesta låter finare än det egentligen var, (förutom silverkroppsstrumpan som låter gräsligt och var ganska gräsligt också) men allt stämmer i alla fall. Jag har sjungit i en flickkör som höll konsert i Stephansdomen och som spontanunderhöll i katedraler och palats under en körresa, talangtävlingen vanns under ett scoutläger, julsången var en traditionell melodi som jag gav ny text och som samma flickkör gav ut på skiva och när Helen Sjöholm vann pris för "Årets låt" med Gabriellas sång fick jag och en kollega uppgiften att vara galaprisutdelare.
Mer behöver man väl inte säga om denna punkt.

Rätt hade alltså: pumans dotter, christina, bim, propp, en södertäljebo, och jerry!
Grattis, grattis!

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Jerry sa...

Rätt alternativ, men fel motivering...det gills ju också...(;-)

Pumita sa...

Det kallar jag för en bulls eye! Vilken precision på min tredje bloggutmaningsvinst. =) Jag tror jag får slänga in en lottorad den här veckan, jag som aldrig brukar vinna nåt. Visst, Jerry! Det är klart att det gills. F@n vad vi är bra. ;D

Anonym sa...

Äsch då, jag hade fel alltså. Men det var kul att läsa om dina erfarenheter!

Anonym sa...

Men JA JA JA JA!!! Jag vaaaaannn!! Yippeee!! Hittils är det Pumans dotter som går runt och gissar rätt på nästan varenda blogg - imponerande! Men nu är jag snart ikapp haha! Två rätt av ... vaddå ... trettio bloggar ... ack och ve.

Susanne sa...

Jäpp, jag ser också Pumans dotter som vinnare överallt jag hamnar. Undrar om hon inte har något annat att göra än att lista ut falskheter. :-)