lördag, december 02, 2006

Lucka 2 - Älskade ortnamn

Julkalendern fortsätter med dagens lista: Älskade ortnamn
Följande listor gäller orter i Sverige.

Först dom tjusiga:

1. Främlingshem (Gävle kommun)
2. Morgongåva (Heby kommun)
3. Juniskär (Sundsvalls kommun)
4. Skuttunge (Uppsala kommun)
5. Mångrav (Sollefteå kommun)

Och sen dom... kanske inte riktigt lika romantiskt klingande:

1. Äs (Katrineholms kommun)
2. Stygg-Homomyran (Nordanstigs kommun)
3. Jädraås (Ockelbo kommun)
4. Djurmus (Mora kommun)
5. Mensbäcken (Skellefteå kommun)


Främlingshem. Är det inte underbart? Så välkomnande på något vis.
Det är alltid ett plus om man kan tänka sig hur namnen kom till (Var det kanske sägnens jätte som snubblade i Jädraås..?).
Älgafall skulle platsa på vackra-listan om det inte lät så brutalt.
I stort sett alla ortnamn som slutar på -böle platsar på fula-listan. Mina bölefavoriter är Gökböle och Skallböle.
För dig som vill ha namn som innehåller lite mer röv-, bög- och snorre så är det bara att frossa hos Sveriges sexiga geografi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Måste säga att mina absoluta favoriter när det gäller fula ortsnamn är Köttsjön och Mordviken - båda i Jämtland... :)

Sara Ödmark sa...

Hahaha! Oh my God, ja alla ord som innehåller "kött" har svårt att vara så finstämda.
Mordviken är fantastiskt (att jag inte kom ihåg det?!), vi brukar sjunga en sång vi hittat på varje gång vi åker förbi - den är lite svår att återge i text men den går ut på att nämna alla möjliga (och omöjliga?) sätt man kan dö på.

Det Mörka Hotet sa...

Men här i Östergötland har vi en ort som heter Å - doesn't get any shorter!

Hm, annars är ju Turbo (Dalarna), Ansvar (Norrbotten) och Lerkaka (Öland) lite annorlunda/roliga namn. Ja, SÅ himla roliga var de kanske inte - när jag tänker efter!

Samuel

Anonym sa...

Ensamheten är vackert. Där hon armbryterskan kommer ifrån... Som kontrast till Köttsjön.
Och ja - det är svårt att få nåt att låta fint när ordet KÖTT är med.
(jag har en kompis vars föräldrar bor i Mordviksbodarna, ryyys...

Anonym sa...

Vilka namn... Roligt att de finns iaf :)

Vad betyder "saom"? Har för mig att jag sett det någonstans, men minns inte var.

Ha en fin fortsatt första advent :)

Sara Ödmark sa...

anonymous: I min värld betyder saom inget mer än att det är jag. :)
Det är ett datorinloggnamn som jag fått mig tilldelat, inte roligare än så är jag rädd.
Men who knows, det kanske betyder "änglabarn" på nåt afrikanskt språk, eller "brödrost" på gaelic. Vad vet jag.