måndag, februari 11, 2008

The gossip on Gossip girl

Gossip girl är en av de hetaste serierna just nu. Även livligt omdebatterad. Hos Fokus skriver exempelvis Johanna Koljonen om Serien som styr din dotter.

"Moralpanik och förbud skulle knappast göra böckerna mindre populära. Men kanske din dotter och min lillasyster förtjänar kompletterande konsumentupplysning. En liten röst före nästa avsnitt av »Gossip Girl« som säger »detta tv-program är en reklam för en serie böcker som i sig själva är reklam. Håll huvudet kallt. För det är du värd.«"

Teresa Axner på Weird Science har istället riktat in sig mot det sociala arvet.

"Gossip Girl protesterar nämligen precis som Friday Night Lights mot den glättiga fiktion som sprids i high schoolfilmer såväl som vuxendramer: att tonårstiden skulle vara en bubbla av relativ oskuld, avskild från vuxensamhällets cynism och ekonomiska krav. Det klagas till höger och vänster på att ungdomarna i serien har designerkläder och dricker coctails, men det mest påfallande i mina ögon är att de här 16-åringarna inte bara utgör en del av ett ekonomiskt system utan också tar ett icke föraktligt ansvar för det."

Själv har jag inte bildat mig en uppfattning ännu eftersom jag inte sett programmet. Jag har inte känt mig det minsta intresserad, vilket är lite märkligt med tanke på hajpen och med tanke på hyllningarna från flertalet personer vars omdöme jag litar på. Kanske beror det på att den jämförts för mycket med OC. Det känns bara inte som om jag behöver fler såna serier i mitt liv. Kanske ändrar jag mig, kanske kommer jag om ett par veckor att falla in i lovsången. Den som lever får se.

Gossip girl Kanal 5 tisdagar 20.00.
Andra bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: